fredag 15. januar 2016

~Infografikk

I programfaget PFO har vi hatt en FYR oppgave om infografikk. Denne oppgaven har gått over en lengre periode som vi har brukt mye tid på. Og temaet er nemlig fordøyelsessystemet. Dette har vært en oppgave i samarbeid med naturfag, ettersom at vi har arbeidet med fordøyelsessystemet. Derfor passet det bra å kombinere dette i PFO.

Tanken min var å vise en kropp fra litt over brust, og ned til lårene. Jeg tenkte å tegne hele fordøyelsessystemet, for så å sette navn og de forskjellige funksjonene på hver del. 
Gjennom hele prosessen har jeg endret svært mye siden start. Jeg har tatt til meg kritikk og tips til å forbedre min infografikk, og helt til slutt endte jeg opp med en resultat jeg ble fornøyd med selv. Jeg er imponert over at jeg klarte å tegne det såpass detaljert ettersom at jeg nesten ikke brukte bilder til å tegne etter. 

Fargevalgene har jeg vurdert nøye, og plukket ut farger jeg synes passer sammen. Og etter noen tips på veien ble det med både tall, bokstaver og gjentagelser. 
Fargene på hver del gjentar seg med hver beskrivelse dem har, og strekene under overskriften gjentar seg under undertekstene. 
Det er to forskjellige fonter, som også går godt overens. Og valg av plasseringer av hvert element har blitt gjort om på, endret, og vurdert nøye. 

Så alt i alt, er jeg fornøyd. Selvfølgelig kunne man vært mer nøye, men jeg føler jeg har klart å lage en god historie og et forståelig budskap som også kommuniserer raskt!

~Maren Schie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar