fredag 5. februar 2016

~GIF oppgave!

En nye oppgave har blitt gitt ut i programfaget PFO. Denne gangen har vi lagd GIF! 
Dette har vært en ganske morsomt oppgave, men den største utfordringen var å komme på en god idé. Vi fikk "roll" til tema. Nemlig noe som ruller. Så om man virkelig slipper fantasien løs, kan det bli utrolig mange ulike og gode resultater. Men det skal sies at man fort kan bli fantasiløs. 

Men jeg prøvde å være litt kreativ, så min idé var å bruke såpebobler. Såpebobler er noe alle synes er morsomt, men de tar seg også utrolig godt ut på bilder! 
Jeg og Marte prøvde forskjellige steder å ta disse bildene på. Utelys er alltid veldig greit å jobbe med, så vi gikk ut. Vi tilbrakte en god stund ute i regn og kald temperatur, men hva gjør man ikke for å få de bildene man vil ha? 
Vi prøvde oss også på noen inne, men dette ble ikke svært vellykket. Helt til slutt prøvde vi oss i fotostudioet, der vi fikk justert lys selv. Dette ble det beste resultatene, for her kommer såpeboblene tydelig og godt frem. Ute blåste dem bare bort, så det var vi ganske uheldige med. Men det jeg synes er bra, er at jeg fikk til fine og klare bilder. Og selv liker jeg ideen min veldig godt! 

Jeg har også valgt å ha GIFen i sort/hvitt. Samtidig som jeg har fått litt tips på veien, har jeg også fått endret og redigert litt på bildene, slik at plasseringen ble bedre. Selv synes jeg det er veldig greit å høre om tips og forbedringer, slik at resultatet kan bli best mulig. Det jeg har lært fra denne oppgaven er å ha en klar tanke fra starten. Følg en idé, som selvfølgelig kan bli endret. Men ha noe klart, slik at det blir lettest mulig. Det er også lurt å ha en liten tanke om location. Hvor kan det bli best? Samtidig som man prøver seg frem på forskjellige steder. Jeg har også lært at det kan være greit å prøve seg litt frem under redigering. Undersøk forskjellige metoder, kanskje det beste ble til noe man ikke hadde tenkt med det første? 



~Maren Schie



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar