mandag 29. februar 2016

~Portrettfoto: Hvem er du?

I uken før vinterferien begynte vi med en oppgave som gikk ut på å ta to forskjellige portrettbilder av en klassekamerat. Det første portrettet skulle være et portrett med ansiktet i fokus. Bildet skulle vise hodet og skuldre, samt uttrykk og lyssetting. 

Det andre portrettet var mer fritt, jeg som fotograf skulle få frem min tolkning av personen jeg fotograferte. Her kunne vi også bruke location til å gjenspeile personlighet. 

Jeg og Andreas kom på gruppe, og det synes jeg var veldig greit. For Andreas er en super person, som jeg trivdes godt med å fotografere. 
I det første portrettet ville jeg ha et uttrykk som konnoterte til en liten mystikk og et intenst blikk. Andreas har en sterk personlighet, med sine meninger og ambisjoner. Han er en person som oppnår det han ønsker og kjemper for det han gjør. Om han først bestemmer seg for noe, så fullfører han det. Og det er nettopp dette jeg føler jeg har klart å få frem i det første portrettet. 
Vi jobbet godt med lyssetting, prøvde oss frem og fikk til slutt det lyset vi ønsket. Jeg ville bruke low key lyssetting, slik at han kom ut fra mørket. Jeg valgte også å ha bildet i sort/hvitt, slik at mystikken kom bedre frem.
Jeg er veldig fornøyd med resultatet, uttrykket gjenspeiler hvor sterk personlighet Andreas har, men dette er ikke den eneste tolkningen jeg har fått av han som person!


Hver eneste person har forskjellige sider av seg selv. Derfor ville jeg skape en kontrast mellom portrettbildene jeg har tatt av Andreas. Andreas er ikke kun en person med meninger og mystikk, men også en utrolig stor gledesspreder! 
Han er full av energi, og ofte sitter smilet som limt fast i ansiktet. Han er både musikalsk og humoristisk, han liker å trene og er ansvarsfull. Så jeg ville skape et portrett som viser den livlige personligheten. Og en side av han som jeg beundrer han mye for.

Jeg ble inspirert over fotografen Agnete Brun. Hun er utrolig dyktig, og har tatt mange flotte portrettfotografier. Hun kom med et tips om at man ikke skulle være redd for å spørre. Dette tok jeg til meg, og spurte Andreas om jeg kunne få lov til å male halve ansiktet hans i det homofileflagget, for å få frem enda en liten bit av personligheten hans. Jeg ble også inspirert til denne ideen fra Agnete. Under ser dere bilde(ne) jeg ble inspirert av. 


Vi jobbet godt med lyssettingen, og komposisjonen av kroppen gjør bildet mer bevegelig.
Så jeg er godt fornøyd med dette portrettet også. 
Jeg føler jeg har klart å få frem to ulike sider fra en person med en personlighet som stråler!

~Maren Schie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar